Na pierwszy rzut oka oba systemy dotyczą tego samego, ale z różnym zastosowaniem i celem. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Istota systemów
PIM – System do zarządzania informacjami o produkcie służy do przechowywania i zarządzania danymi o produktach, takich jak specyfikacje, filmy, informacje o rozmiarach, kolorach, wielojęzyczne opisy produktów, czyli wszelkich wytycznych niezbędnych do wsparcia działu sprzedaży jak i obsługi e-commerce we wszystkich kanałach dystrybucji. Celem PIM jest zapewnienie spójności w całym przedsiębiorstwie jak i poprawienie efektywności procesów marketingowych i sprzedażowych (jedno aktualne źródło danych, jedna baza).
PDM – Zarządzanie danymi produktu to system, którego przedsiębiorstwa używają do zarządzania informacjami w trakcie cyklu życia produktu — od koncepcji, projektu, budowania, kompletacji po wytworzenie wyrobu gotowego do sprzedaży. Dane produktu mogą obejmować różnego rodzaju pliki (szablony, projekty, katalogi, karty gwarancyjne, zdjęcia instrukcje, części czy certyfikaty). System PDM odpowiada za bibliotekę niezbędnych danych do procesu produkcji czy kompletacji wyrobu, porządkuje je jak i nadaje statusy danego etapu wytworzenia towaru. Głównym celem PDM jest efektywne zarządzanie procesem rozwoju produktu jak i zabezpieczenie współpracy między zespołami projektowymi, produkcyjnymi czy ostatecznie sprzedażowymi.
Jaki wybór przybliży nas do celu?
Skupmy się na obszarach o największym znaczeniu, ustalmy co jest tak naprawdę wartością dodatnią i jakiemu działowi ma służyć. PIM najsilniej zasili zespół marketingowy oraz e-commerce. PDM natomiast, jest najbardziej przydatny na etapie rozwoju, procesu wytworzenia, produkcji. Dobrze zaimplementowany PDM umożliwi analizę danych 360°, zapewni kontrolę rentowności procesu, a to w dobie obecnego rynku staje się ważnym czynnikiem sukcesu i trafnym narzędziem do podjęcia odpowiednich decyzji. Aktualne trendy rynkowe: user experience, logistyka ostatniej mili i silna ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne, wprost łączą się z kluczowymi aspektami PDM.
Producenci MŚP coraz częściej wdrażają PDM, aby uzyskać kontrolę nad danymi swoich produktów i czerpać z nich korzyści. Wychodząc naprzeciw, oprogramowanie PDM oferowane przez LSI Software, łączy elementy PIM i PDM, obejmuje etapy planowania, wytworzenia, jak i sprzedaży, odbioru informacji zwrotnej z rynku. Taki system daje znacznie większy profit – szczególnie branży detalicznej. Minimalizacja błędów w realizacji projektu czy śledzenie kosztów, zdecydowanie ułatwia zarządzanie biznesem i promocję współpracy między globalnymi zespołami. Wybór odpowiedniego oprogramowania PDM, dzięki LSI Software może zapewnić branży retail solidne podstawy biznesu, krok w szeroko pojętą cyfryzację stawiającą na pełną skalowalność, niższe koszty, nowe rynki i kanały dystrybucji.